Frågor och svar
-
Hur identifierar jag kunden?
När du ingår ett nytt avtal med eller höjer kreditgränsen för en kund som är finsk medborgare godkänns körkort (ej av papp), ID-kort eller pass som ID-handlingar. Om sökanden är en utlänning, godkänns bara ID-kort som utfärdats av polisen i Finland.
Vid kampanjköp som görs av en utländsk sökande kan man också utöver handlingarna ovan godkänna ett pass utfärdat av myndigheten i sökandens hemland.
-
Vad ska jag skriva i referensnummer-fältet?
I varje avtal och på varje kampanjköpsblankett ska det finnas antingen ett referensnummer eller ett meddelande. Du ska använda ett sådant referensnummer/meddelande som gör det möjligt att behandla ärendet i din egen bokföring.
-
Ångra köp och returnera produkter
Om en kund returnerar en produkt eller ångrar sitt köp, ska du genast meddela detta både till Ecsters kundservice och till din egen bokföring. Om ångrade köp meddelar du vår kundservice per e-post.
-
Sända avtal till Ecster
Innan du sänder ett avtal till Ecster ska du kontrollera inköpssumman, den beviljade kreditgränsen, underskrifterna, kampanjkoden och referensnumret eller meddelandet.
Kontrollera också att det i kundens identifieringsfält finns en anteckning om vem som beviljat dokumentet och hur länge dokumentet är i kraft.
Ett bristfälligt avtal fördröjer utbetalningen av pengarna till affären.
-
Vad ska jag göra om behandlingen av ansökan måste göras manuellt?
Om systemet meddelar att ansökan kräver en manuell behandling, fyll i ansökan till slut och ring kreditbeslutsnumret 010 444 2601.
Innan du sänder avtalet till Ecster kontrollera att du fått en verifieringskod för avtalet av kundservicen.
Kundservice för säljföretag
Vår kundservice betjänar dig på numret 010 444 2601 (lna/msa) eller
ecster.asiakaspalvelu@ecster.fi
må-fr 9-21, lö 9-18, sö 12-18
Ecsters affärsverksamhet kommer att avvecklas stegvis
Ecsters ägare Handelsbanken-koncernen har gjort beslutet att Ecsters affärsverksamhet kommer att avvecklas stegvis. Vi informerar säljföretag och konsument-kunder om avvecklingens framskridande under 2023-2024.
Automatiska kreditbeslutssystemet
Kreditbeslut och redovisningsförfrågor
010 444 2601
Säljstöd
010 444 2602