Siirry sisältöön

Moottoripyörä alle ja tien päälle – parhaat vinkit aloittelijalle

Kun prätkäkuume nousee, mielikuvissa siintää vapauden tunne ja tyhjä tie. Lue, mitkä tärkeät asiat on hyvä huomioida, kun olet hankkimassa ensimmäistä moottoripyörääsi.

Missä on moottoripyöräilyn suosion salaisuus? Onko se siinä, miten moottoripyörän selässä maisema avautuu uudella tavalla tai kun keskittyy ajamiseen, kaikki turha jää mielessä taka-alalle. Seinäjokelaisen moottoripyöräliike Jokiniemi Motorsin laitemyyjä Hannu Kuusela tietää, mikä viimeistään saa prätkäkipinän syttymään:

- Usein joku ystävä tai sukulainen on mennyt ajamaan moottoripyöräkortin ja siitä syntyy ajatus, että itsekin voisi kortin ja pyörän hankkia, kun kerran moottoripyöräily tuntuu olevan sen verran mukavaa puuhaa.

Jokiniemi Motorsin valikoimaan kuuluvat moottoripyörien lisäksi mopot, skootterit, mopoautot, moottorikelkat, mönkijät, moottoriveneet ja vesijetit sekä ajovarusteet joka lähtöön. Moottoripyöräkauppa käy kuumimmillaan huhti-toukokuussa, kun ajokelit lämpenevät, mutta sesonki jatkuu pitkälle loppukesään, jolloin etenkin käytetyissä pyörissä löytyy tarjontaa. Aloittelevallekin motoristille valikoimassa riittää valinnanvaraa.

 

Hanki omantuntuinen pyörä, jota on helppo hallita

 

Autokoulussa tutuksi tulevat 500-700 kuutioiset perusmoottoripyörät, joita vasta-alkajan on helppo hallita. Ensimmäiseksi omaksi pyöräksi haetaankin usein samantyyppistä laitetta. Tärkeintä on löytää omiin tarpeisiin sopiva pyörä, jolla saa hyvän ajotuntuman.

- Kun istut pyörän päällä, varmista, että kaikki hallintalaitteet ovat hyvin ja helposti hallittavissa ja että jalat ylettävät kunnolla maahan, ei siis pelkät varpaankärjet. Tuntuman pitää olla itselle sopiva, Hannu Kuusela sanoo.

Kun moottoripyöräkortti on hankittu, on kuljettajalla takana vähintään viisi ajotuntia ja kunnon tuntuma pyörän käsittelyyn. Yli 50-vuotiailla voi kuitenkin olla moottoripyöräkortti ilman yhtäkään ajotuntia, kun nuorena hankittu henkilöautokortti toi automaattisesti oikeuden ajaa myös kaksipyöräisiä ajoneuvoja. Tilanne aiheuttaa joskus haasteita.

- Omia taitoja ja itselle sopivaa pyörää on vaikea arvioida ilman ajokokemusta. Jos ajo-opetusta ei ole käyty, voi tapahtua virhearvioita ja hankitaan kokemukseen nähden liian suuri pyörä, jota on vaikea hallita, Kuusela toteaa ja korostaa:

- Haavekuvat ja käytäntö eivät ensimmäisessä laitteessa aina välttämättä kohtaa. Parasta on lähteä helpolla peruspyörällä matkaan.

 

Panosta kunnon ajovarusteisiin

 

Moottoripyöräilijä on sääolosuhteiden armoilla, eikä ympärillä ole suojaavaa peltikuorta. Tuuli ja sade kangistavat nopeasti ja pienestäkin kaatumisesta voi tulla ikävää jälkeä, jos ajovarusteet ovat riittämättömät. Kunnon varusteisiin on siis syytä panostaa. 

- Jos on valmiiksi mietitty, kuinka paljon rahaa harrastukseen on käytettävissä, ensin kannattaa aloittaa varusteista. Mieti, millaiset ajovarusteet miellyttävät itseä ja tuntuvat turvallisilta. Vasta sen jälkeen kannattaa katsoa, millaiseen pyörään budjetti riittää. Ei siis niin, että ostetaan kypärä ja pyörä ja ajellaan farkuilla, Hannu Kuusela painottaa.

Ecster-rahoituksella sekä pyörä että ajovarusteet voi hankkia helposti yhdellä ja samalla luottopäätöksellä.

- Ecster-rahoitusta haetaan kokonaispakettina pyörään ja ajovarusteisiin, joten kaiken saa hankittua samalla kerralla, yhdellä rahoituksella. Lisäksi omistusoikeus moottoripyörään tulee heti itselle. Pyörä ei siis ole luotonantajan nimissä, eikä kaskovelvoitteitakaan ole.

 

Uusi vai käytetty pyörä?

 

Ecster-rahoitusta voi hakea niin uuteen kuin käytettyyn moottoripyörään.

- Yleensä, kun asiakas tulee ensimmäistä pyörää hakemaan, lähtökohta on, että löytyisi hyvä käytetty. Ruokahalu usein kasvaa syödessä ja kun vaihtoehtoihin on tutustuttu, päädytäänkin hankkimaan ihan uusi pyörä.

- Käytettyä pyörää ostettaessa on syytä arvioida tarvitseeko renkaita vaihtaa tai onko muita lisäkuluja tulossa lähiaikoina. Uuden pyörän kanssa niitä ei tarvitse miettiä, koska uusilla moottoripyörillä on aina vähintään 2 vuoden takuu. Uuden ostaminen on siinä mielessä huoleton valinta, Kuusela muistuttaa.

 

MP_Luonnossa-content-600x314_tiny.jpg

 

Missä ja kuinka paljon aiot ajaa

 

Käyttötarkoitus ratkaisee paljon pyörän hankinnassa.

- Mieti, miten aiot moottoripyörääsi käyttää. Ajeletko lähinnä pieniä 50-60 km ilta-ajoja vai onko tarkoitus lähteä matkustamaan pidemmällekin. Pitääkö olla kuljetuskapasiteettia, sivulaukkuja ja isoja laukkuja, joihin saa viikon tavarat. Jos lähdetään porukalla tai pariskuntana Norjaan, pitää olla aivan erilainen pyörä kuin jos lähdetään lottolappua viemään kioskille, Kuusela sanoo.

Monikäyttöisyys on Kuuselan mukaan kova buumi pyörämarkkinoilla.

- Nykyään hankitaan paljon 500-800 kuutioisia keskikokoisia pyöriä jokapäiväiseen käyttöön, töissä ja mökillä käymiseen. Suomi on täynnä äärettömän hienoja pikkuteitä, joita ei tule lähdettyä autolla ajamaan. Moni haluaakin kevyemmän pyörän, jolla on helppo lähteä kiertämään hiekkateitä kavereiden kanssa.

 

MP_Vauhti2-content-600x314_tiny.jpg

 

Minkä näköinen pyörä miellyttää

 

Olet todennäköisesti kuvitellut itsesi moottoripyörän selkään ja unelmoinut tietyn näköisestä pyörästä. Moottoripyörän ulkonäkö on ominaisuus, jonka suhteen ei kannata tehdä liikaa kompromisseja.

- Estetiikka merkitsee aina. Jokainen ostaa laitteen itselleen ja on sitä pitkään suunnitellut, joten kannattaa pitää kiinni siitä minkä värisestä ja minkä näköisestä moottoripyörästä on haaveillut. On tärkeää, että pyörä on lähtökohdiltaan mieluinen, Hannu Kuusela korostaa.

Trendikkäin moottoripyöräilijä luottaa retrotyyliin.

- Retropyörillä on vannoutuneet kannattajansa. Ne ovat hyvinkin nykyaikaisia laitteita, mutta muotoilulta haetaan vanhaa tyyliä. Laite saattaa näyttää samalta kuin vuonna 1974, mutta on viimeisintä tekniikkaa.

 

Muista, että ajokilometrit opettavat eniten

 

Kokemus ja ajokilometrit auttavat selvittämään, millainen pyörä itselle sopii.

- Todennäköisesti ensimmäisellä kerralla pyörävalinta ei osu ihan kohdilleen. Koeajollakaan ei välttämättä selviä, miltä tuntuu, kun istutaan pitkään samassa asennossa - väsyykö niska, hartiat, takapuoli vai lonkat tai tuleeko tuulta korviin vai kaulaan. Vasta kun olet ajanut 100-150 km, tiedät paremmin, oliko pyörä sellainen kuin pitää tai mitä pitäisi muuttaa, ja ensimmäisen ajokesän jälkeen tiedät, mihin suuntaan harrastus on kehittymässä.

Kun harrastuksesta tulee elämäntapa, moottoripyörän selässä vietetään yhä enemmän aikaa. Siinä vaiheessa voi olla aiheellista valita pyörä aina ajotilanteen mukaan.

- Moottoripyörä ei aina jää yhteen, vaan moni hankkii vielä toisen tai kolmannenkin moottoripyörän erilaisiin ympäristöihin ja erilaisiin ajoihin, Hannu Kuusela toteaa.

Tutustu moottoripyöriin ja varusteisiin:
Jokiniemimotors.fi

Ecster-rahoituksella pyörä heti omaksi

Koko paketti kuntoon ja ajamaan! Kun hankit moottoripyörän Ecster-luotolla, omistusoikeus siirtyy heti sinulle, ilman kaskovelvoitteita. Voit hankkia myös ajovarusteet ja tarvikkeet yhdellä ja samalla rahoituspäätöksellä.

Lue lisää Ecster-luotosta