Frågor och svar

Här nedan har vi samlat ihop de mest allmänna frågorna och svaren

Faktura och betalning

Kan jag bytaförfallodag

Du kan tyvärr inte byta förfallodag efteråt.

Förändras mitt referensnummer?

Referensnumret förändras inte. Kom ihåg att använda referensnummer då du betalar din faktura. Om du också använder meddelande-fältet, kan det hända att din betalning inte hittar fram i tid. 

Kan jag betala en större rat än den som är angiven på fakturna?

Du kan betala en större summa eller välja att betala bort hela skulden på en gång, utan extra avgifter. En överlopps amortering avkortar skuldkapitalet, men befriar dig inte från att betala kommande månadsrater. Kontakta vår kundservice ifall du vill betala hela skuldbeloppet på en gång.

Positiv kreditupplysningsregister

Den positiva kreditupplysningsregistret är uppehållt av skatteverket, där samlas information om alla privatpersoners lån. Kreditgivare rapporterar uppgifter om de lån de har beviljat samt kredithändelser och förändringar, så som amorteringar och betalningsförseningar. När krediten är helt betald, tas den bort från registret.

Jag har inte fått fakturan?

Trots att fakturan inte kommit fram, bör månadsraten ändå betalas. Betalningsuppgifterna förändras inte så du kan betala fakturan med information som du hittar på en tidigare faktura. Om du vill, så kan du kontrollera summan samt betalningsuppgifterna från vår kundservice. Du kan också göra en e-faktura beställning behändigt via din nätbank.

Se till, att vi alltid har dina aktuella kontaktuppgifter. Informera vår kundservice om dina kontaktuppgifter förändras.Kuinka pitkän maksusuunnitelman voin tehdä?
Sovimme maksusuunnitelmista tapauskohtaisesti.

Vad kostar en betalningsplan?

För en betalningsplan debiterar vi en avgift på 5 €.

Hur lång betalningsplan kan jag få?

Alla betalningsplaner är individuella. Kontakta vår kundservice för att komma överens om en betalningsplan som bäst passar din situation.

Kan jag avtala om en ny betalningsplan, om jag inte kan hålla mig till den nuvarande planen?

Om du inte håller dig till de avtalade betalningsraterna och förfallodagarna kan detta förhindra dina möjligheter att få en ny betalningsplan. Ifall du inte håller dig till de avtalade villkoren, upphör betalplanen automatiskt och den kvarstående skulden faktureras enligt ursprungliga avtalsvillkor. Så var noga med att avtala om en betalningsplan som passar din situation bäst.

Just nu kan jag inte betala, vad gör jag?

Se till att du tar kontakt med vår kundtjänst så fort som möjligt. Vi kan avtala om tillfälligt avvikande månadsrater.

Jag fick ett påminnelsebrev, fast jag redan har betalat. Måste jag ändå betala påminnelseavgiften?

Ja. Ett påminnelsebrev skickas när betalningen är försenad eller inte täcker hela månadsraten.  Avgiften debiteras i samband med följande faktura.

Jag har fått en betalningspåminnelse. Orsakar den en betalningsanmärkning?

Enstaka betalningspåminnelser leder inte direkt till en betalningsanmärkning. Men ifall du har flera förfallna fakturor kan detta leda till att krediten sägs upp och överförs till inkasso. Påminnelser kan ändå begränsa användning av krediten framöver och leda till exempelvis till att ditt kort inte förnyas.

Vad är månadsavgiften?

Krediten har en månadsavgift som fastställs på basen av kreditsaldot.
På krediten debiteras en månadsavgift, som är 0,01 procent per dag av den använda krediten, dock högst 150 euro per år och högst 12,50 euro per månad.

Jag vill ha en e-faktura istället för en pappersfaktura. Hur går det till?

Du kan beställa en e-faktura lätt och enkelt via din egen nätbank.
Välj Ecster som fakturerare och som produkt.
 

Ecster-kredit 

Hur kollar jag mitt saldo och korttransaktioner?

Kontrollera dina kontotransaktioner genom att logga in på nättjänsten med hjälp av dina nätbankskoder. 

Via nättjänsten har du koll på var och när du har handlat, saldot för ditt kreditkonto och hur din nästa faktura ser ut. Läs mer om tjänsten

Säkerhet och bedrägeri

På kreditfakturan finns transaktioner som jag inte känner igen. Hur ska jag gå till väga?

Kontakta vår kundservice för att reda ut saken. Om kundservicen inte är öppen, kan du ringa till spärrtjänsten för att spärra kortet. Kom ändå ihåg att meddela vår kundservice om saken så fort som möjligt.

Om du känner igen summan, men inköpsstället är främmande, är det bra att gå igenom de kvitton du fått för inköpen. I vissa fall kan affären debitera köpet med ett annat namn än det som butiken heter. På kvittot borde det stå samma namn som på din faktura.

Om saken inte blir klar på basis av kvittot, kontakta den affär du köpte produkten ifrån. Affären kan berätta vilket namn som anges på fakturan. Om du inte får saken utredd med affären, kontakta vår kundservice.

Mitt kreditkort debiterades med ett inköp som jag gjort flera månader sedan och nu har min kreditgräns överskridits. Varför informerades jag inte i förväg om det här? Vem ersätter kostnaderna för övertrasseringen av krediten?

En affär har 1 år tid på sig att debitera en korttransaktion. Om kreditkontot inte har täckning vid debiteringstidpunkten och kreditgränsen överskrids, ansvarar kunden för kostnaderna. Följ med dina korttransaktioner mot de kvitton du får från affärerna. På så sätt vet du alltid vilka transaktioner som har debiterats.

Min kreditfaktura skickades till fel address och kuvertet har öppnats. Kan mina kortuppgifter användas för missbruk?

Nej. En utomstående kan inte göra inköp med uppgifterna på kreditfakturan.