Gå direkt till innehåll

Så jobbar du fokuserat på hemmakontoret

Även om det är lätt att uppskatta friheten och att slippa pendla innebär hemmajobbet också många utmaningar och distraktioner.

Vi bad en veteran på distansarbete ge tips till dig som är nybliven hemmajobbare. Robin Söderström är grundare av Whereyouare, Sveriges största jobbsajt för distansarbete och själv en van distansarbetare.

1. Ha en morgonrutin

Du tänker kanske inte på hur mycket av det du gör på morgonen som är del av en ritual som gör dig redo för arbetet. Hemma är det kanske ännu viktigare med rutiner, eftersom de inte kommer av sig själv.

Det kan handla om att gå upp samma tid varje dag, göra dig i ordning och till och med kanske ”gå till jobbet” med en halvtimmes promenad. När du kliver tillbaka innanför ytterdörren börjar arbetsdagen och då är det fullt fokus på jobb.

2. Klä dig för jobbet

Det här med vad man ska ha på sig ”på jobbet” när man är hemma har blivit en snackis. Vissa tycker att mjukisbyxor och linne är toppen, medan vana hemmajobbaren Robin Söderström tillhör de som tycker att det visst spelar roll vilka kläder du har på dig under arbetstiden.

– Även om du inte har videomöten tycker jag du kan ta på dig en skjorta i stället för en t-shirt. Det blir en psykologisk skillnad som gör att det blir lättare att känna en tydlig skillnad mellan arbete och fritid. 

Robin_whereuare2.png

3. Dela in ”kontoret”i zoner

Det är långt ifrån alla som har ett riktigt kontorsrum hemma, men även om du har det kan det vara bra att jobba på lite olika platser i hemmet, eller till och med utanför hemmet. Genom att koppla olika platser till olika arbetsmoment skapar du variation under arbetsdagen som annars kanske är svår att få till. Det är också ett sätt att få in lite vardagsmotion.

– Samtal där jag inte behöver anteckna eller komma åt datorn brukar jag försöka ta under promenader. Kundmöten tar jag vid köksbordet, vanlig administration vid skrivbordet och om jag ska vara kreativ är jag på balkongen, säger Robin Söderlund.

4. Dela upp mobilen

En av de största utmaningarna med att jobba hemma är att skilja mellan fritid och arbetstid, särskilt om man som många bara har en telefon till allt som rör både jobb och privatliv. Då är det lätt att råka svara på fyra jobbmejl en lördagförmiddag, när du egentligen ska njuta av din ledighet.

En bra och enkel idé är att skapa mappar i telefonen (funkar både på Android och Iphone) där du placerar de applikationer som har med jobb att göra i en och fritid i en annan. Då vet du vilket ”mode” du är i och det är svårt att råka se att du har olästa jobbmejl.

– Det gör också att du får disciplin på sociala medier, nyhetsappar och liknande som kan distrahera dig under arbetstid, säger Robin Söderström.

5. Ha ett eget forum för snicksnack

Det är lätt att digitalisera möten, men något som gärna försvinner när alla jobbar på olika håll är det spontana snacket vid kaffemaskinen. Vi är sociala varelser och det finns faktiskt ett värde i att kunna tala om något kul som hänt eller visa upp en söt bild på din hund, men jobbmejlen eller jobbmötet är inte rätt kanal för det.

Många företag använder konversationsverktyg som Slack, Microsoft Teams eller Google Hangouts. Där kan du skapa egna ”fikarum” där ni kan snacka om högt och lågt när det finns tid, utan att det stör dig i arbetet. Du kan också ringa upp en kollega bara för att kolla läget och prata om högt och lågt. I informella möten föds ofta bra idéer och om ni redan gått igenom hur helgen har varit kanske det inte behöver ta tid från mer officiella möten.