Siirry sisältöön

Miten voimme auttaa?

Olemme keränneet tähän tavallisimmat kysymykset ja vastaukset.

Ecster_whiteUKKFAQ_330x140px2.png

Laskun maksaminen

  • Onko viitenumeroni aina sama?

    Viitenumero säilyy joka laskussa samana, vaikka summa vaihtuisi. Kun maksat laskua omasta verkkopankistasi, käytäthän maksaessa aina viitenumeroa. Jos merkitset myös viesti-kenttään tietoa, viite ei välity maksun saajalle ja tämän vuoksi suorituksesi kirjautuu tilillesi hitaammin.

  • Voinko maksaa kuukausierää suuremman summan?

    Kyllä. Voit maksaa laskutettua kuukausierää suuremman summan tai koko velan ilman että tästä aiheutuu ylimääräisiä kuluja. Laskutetun kuukausierän ylittävä osa lyhentää velkapääomaa, mutta ei vapauta tulevien kuukausierien suorittamisesta. Jos haluat maksaa koko velkasaldon pois, saat summan soittamalla asiakaspalveluun.

  • Laskuni ei ole tullut perille. Mitä teen?

    Vaikka lasku ei olisi saapunut perille, tulee kuukausierä silti maksaa. Laskun tili- ja viitenumero pysyvät aina samana, joten voit maksaa suorituksen aiemman laskun tiedoilla. Summan ja maksutiedot voit myös tarkistaa asiakaspalvelustamme. Voit tilata laskusi myös e-laskuna, jolloin saat sen kätevästi omaan verkkopankkiisi.

    Huolehdithan siitä, että meillä on ajankohtaiset yhteystietosi. Otathan yhteyttä asiakaspalveluun, jos yhteystietosi muuttuvat. Väestörekisteriin ilmoittaminen ei pelkästään riitä.

  • Olen saanut maksuhuomautuksen, tuleeko siitä maksuhäiriömerkintä?

    Yksittäisestä maksuhuomautuksesta ei vielä aiheudu maksuhäiriömerkintää. Mikäli huomautuksia tulee useita peräkkäisinä kuukausina, voi se johtaa luoton irtisanomiseen ja perintään siirtymiseen. Yksittäisetkin huomautukset voivat jatkossa rajoittaa luoton käyttöä ja estää esimerkiksi kortin uusiutumisen.

  • Mikä on kuukausimaksu?

    Luotosta peritään kuukausimaksu, joka on 0,01 prosenttia per päivä luottosopimuksen mukaisesta luottorajasta, kuitenkin enintään
    150 euroa vuodessa ja enintään 12,50 euroa kuukaudessa.

    Esimerkki: kuukausimaksu 2000 euron luottorajasta on 6,08 euroa.

    Tilin ja kortin normaalista käytöstä ei peritä muita kuluja kuin kuukausimaksu ja mahdollinen korko. Esimerkiksi käteisnosto automaatista ja ostot muussa valuutassa kuin euroissa eivät aiheuta lisäkuluja. Käteisnostossa korko laskutetaan eräpäivästä.

    Jos luottoraja tuntuu isolta käyttötarpeeseen verrattuna, sitä voi pienentää, jolloin myös kuukausimaksu laskee.

  • Miten voi muuttaa paperilaskun sähköiseksi laskuksi?

    Voit tilata oman pankkisi verkkopankista e-laskun valitsemalla laskuttajaksi Ecster ja tuotteeksi Ecster. E-laskuissa on aina myös erillinen linkki laskuttajan erittelyyn, josta näet kyseisen kuukauden tilitapahtumat.

    Jos haluat Ecster-laskun OmaPosti-palveluun, valitse se OmaPostin asetuksista kohdasta “Lähettäjävalinnat”.

Kortti ja tili

  • Miten otan uuden kortin käyttöön?

    Kun olet saanut kortin ja tunnusluvun, aktivoi kortti maksamalla sillä kaupan maksupäätteellä: syötä kortti kassalla maksupäätteeseen ja anna tunnusluku. Tämän jälkeen voit käyttää lähimaksua ja maksaa kortilla myös verkkokaupoissa.

  • Missä voin käyttää Ecster-korttia?

    Ecster-kortti käy maksamiseen ja automaattinostoihin kaikkialla maailmassa. Ecster-korttisi on Mastercard-luottokortti ja se toimii kaikissa paikoissa, missä muutkin Mastercard-kortit.

  • Tunnuslukuni lukkiutui, mitä teen?

    Kortti lukkiutuu, kun tunnusluku eli PIN-koodi näppäillään väärin useita kertoja maksupäätteellä. Voit avata maksupäätteellä lukitun kortin automaatilla.

    Jos näppäilet kortin tunnusluvun kolme kertaa väärin automaatilla, kortti menee kokonaan lukkoon ja silloin pitää sinun tilata uusi kortti ja tunnusluku.

  • Miksi korttini ei toimi verkkokaupassa?

    Oletko aktivoinut korttisi maksamalla sillä kaupan maksupäätteellä? 

    Oletko ladannut ja aktivoinut Ecster Secure ID -mobiilisovelluksen verkkomaksujen vahvistamista varten? 

    Onko matkapuhelinnumerosi tiedossamme? Käytämme toukokuuhun 2022 asti nettiostojen yhteydessä myös Mastercardin SecureCode-palvelua, jossa nettiostosten maksamisen yhteydessä voidaan pyytää oston vahvistamista kertakäyttöisellä salasanalla. Tämä salasana toimitetaan matkapuhelimeesi. Jos numero ei ole tiedossamme, emme pysty toimittamaan sinulle ostossa tarvittavaa salasanaa. 

  • Mitä tarkoittaa kortin käyttökielto?

    Mikäli luottotiliä ei ole hoidettu sopimusehtojen mukaisesti (tilillä ylitys tai maksut myöhässä), on tili käyttökiellossa. Jos käyttökiellossa olevaa tiliä käytetään, kortti voidaan takavarikoida ja siitä aiheutuva 150 euron kulu veloitetaan tilinhaltijalta.

  • Miten lopetan luottotilini?

    Jos haluat lopettaa luottotilisi, ilmoita siitä meille jollakin alla luetelluista tavoista:

      • Nettipalvelumme kautta voit lopettaa tilisi. Palvelua pääset käyttämään omien pankkitunnusten avulla. Kirjaudu nettipalveluun
      • Soittamalla asiakaspalveluumme 010 444 2600 (pvm/mpm).
      • Postitse: osoitteella Ecster AB, sivuliiketoiminta Suomessa, Asiakaspalvelu, PL 537, 00101 Helsinki. Laita viestiisi pyyntö luottotilisi lopettamisesta ja sen lisäksi nimesi ja kotiosoitteesi.


    Jos sinulla on useampia tilejä ja haluat lopettaa vain jonkin/joitakin niistä, laita myös lopetettavaksi toivottujen tilien numerot.

    HUOM! Pelkkä kortin tuhoaminen ei lopeta tiliäsi. Jotta voimme lopettaa tilisi, meidän täytyy saada sinulta tieto halustasi lopettaa luottotili. Kun olet lopettanut tilisi, hävitä korttisi leikkaamalla se kahtia niin että siru ja magneettiraita tuhoutuvat.

  • Minulla on Aktiiviraha-kortti. Milloin saan uuden Ecster-kortin?

    Aktiiviraha-kortilla voit maksaa ostoksesi jatkossakin. Saat uuden Ecster-kortin, kun Aktiiviraha-kortin voimassaoloaika päättyy. Jos kuitenkin haluat jo aikaisemmin uuden Ecster-kortin jo nyt, voit tilata sen asiakaspalvelustamme. Veloitamme kortin tilauksesta hinnaston mukaisesti.

  • Miten verkkomaksamisen turvallisuus on varmistettu?

    Ecster Secure ID -mobiilisovellus varmistaa verkkomaksamisen turvallisuuden. Voit ladata sen omasta sovelluskaupastasi ja aktivoida valmiiksi verkko-ostoksia varten. Sovelluksen aktivointi vaatii vahvaa tunnistautumista: aktivointitunnukset saat kirjautumalla omilla pankkitunnuksilla Ecsterin nettipalveluun. Kun maksat verkossa Ecster-, Aktiiviraha-, Power- tai Ecster Gigantti -kortillasi, saat maksutapahtuman yhteydessä pyynnön vahvistaa maksu Ecster Secure ID -sovelluksessa. Vahvistamista odottava maksutapahtuma näkyy sovelluksessa ja voit hyväksyä tai hylätä sen. Vahvistamisen jälkeen siirryt takaisin verkkokauppaan.

  • Miten otan Ecster Secure ID -tunnistussovelluksen käyttöön?

    Lataa mobiilisovellus omasta sovelluskaupastasi. Löydät sen nimellä Ecster Secure ID – FI. Kun avaat sovelluksen, se opastaa sinua askel askeleelta käyttöönotossa. Kirjaudu ensin pankkitunnuksillasi Ecsterin nettipalveluun, josta saat aktivointitunnukset. Syötä saamasi aktivointiavain ja tekstiviestinä tuleva aktivointikoodi Ecster Secure ID -sovellukseen. Valitse vielä oma salasana, jolla käytät sovellusta jatkossa ja tämän jälkeen sovellus on valmiina käyttöön.

  • Miten Ecster Secure ID -tunnistussovellus toimii?

    Kun maksat verkossa Ecster-, Aktiiviraha-, Power- tai Ecster Gigantti -kortillasi, saat maksutapahtuman yhteydessä pyynnön vahvistaa maksu Ecster Secure ID -mobiilisovelluksessa. Jos sinulla ei vielä ole sovellusta, lataa se omasta sovelluskaupastasi ja aktivoi se ohjeiden mukaan. Vahvistamista odottava maksutapahtuma näkyy sovelluksessa ja voit hyväksyä tai hylätä sen. Vahvistamisen jälkeen siirryt takaisin verkkokauppaan.

  • Miksi saan tekstiviestejä valuuttakurssista?

    Kun olet tehnyt verkossa tai maksupäätteellä ostoksen muussa valuutassa kuin euroissa, saat tekstiviestin, jossa kerrotaan tapahtumahetkellä voimassa ollut valuuttakurssi. Käytäntö perustuu EU:n lainsäädäntöön, jonka mukaan meillä on velvollisuus ilmoittaa asiakkaalle ostohetken valuuttakurssi, jotta asiakas saa käsityksen, kuinka paljon ostos on maksanut. Viestissä ei kuitenkaan näy ostoksen summaa.

Kortin turvallinen käyttö