Siirry sisältöön

Miten voimme auttaa?

Olemme keränneet tähän tavallisimmat kysymykset ja vastaukset.

Ecster_whiteUKKFAQ_330x140px2.png

Tietoa Ecsteristä

  • Miksi Aktiiviraha-tuotemerkki on nyt Ecster

    Lokakuussa 2020 toimintamme siirtyi Handelsbanken Rahoitukselta toisen Handelsbanken-tytäryhtiön, Ecster AB:n, alle. Nyt on aika yhtenäistää myös tuotemerkkimme, brändimme. Ruotsissa olemme toimineet Ecster-tuotemerkin alla jo vuodesta 2016.

  • Millainen on uusi, Ecster-tuotemerkki?

    Tulemme tästä eteenpäin käyttämään Ecster-tuotemerkkiä kaikessa viestinnässämme ja kaikissa materiaaleissa. Ecster-tuotemerkissä logomme väri on yleensä vihreä. Käytämme myös muita värejä. Myös verkkosivumme saavat tämän uudistuksen myötä uuden ilmeen ja uuden osoitteen: www.ecster.fi

     

  • Miten nettipalvelu on uudistunut?

    Nettipalvelu sai uuden visuaalisen ilmeen. Palvelua pääset käyttämään heti omilla pankkitunnuksillasi eikä käyttäminen vaadi rekisteröitymistä. Nettipalvelu on turvallinen, nykyaikainen ja helppokäyttöinen.

  • Miten tuotemerkin muutos vaikuttaa olemassa olevaan Aktiiviraha-luottoon?

    Aktiiviraha-luottosi ehdot säilyvät ennallaan. Luoton maksamiseen ei myöskään tule muutoksia.
    Maksun vastaanottaja on edelleen Ecster AB, sivuliiketoiminta Suomessa. Maksat laskusi normaaliin tapaan: samalla eräpäivällä, samalla viitenumerolla, samalle pankkitilille kuin aikaisemminkin.

    Muutos ei vaikuta e-laskusopimukseen. Jos sinulla ei ole vielä e-laskua, voit tilata sen helposti verkkopankistasi valitsemalla laskuttajaksi Ecster ja tuotteeksi Ecster.

    Voit jatkossakin käyttää Aktiivirahaa ostojesi maksamiseen. Voit edelleen myös hyödyntää kauppiaiden tarjoamia edullisia maksuaikoja. Korttia käyttämällä saat edelleen samat edut kuin aikaisemminkin, kuten vakuutukset ja Finnair Plus -palkintopisteet.

    Aktiiviraha-kortit uusitaan Ecster-korteiksi vuosiuusintojen yhteydessä. Saat uuden Ecster-kortin, kun Aktiiviraha-korttiisi merkitty voimassaoloaika päättyy. Siihen asti voit käyttää Aktiiviraha-korttiasi aivan samaan tapaan kuin aikaisemminkin.

  • Mikä on Ecster?

    Ecster AB on Handelsbankenin kokonaan omistama tytäryhtiö, joka on erikoistunut myynnin rahoittamiseen, yhteistyössä kauppaliikkeiden kanssa. Ecster AB aloitti toimintansa Ruotsissa keväällä 2016, Suomessa Aktiiviraha-liiketoiminta siirtyi osaksi Ecster AB:ta 1.10.2020.

  • Mitä Ecster tarkoittaa?

    Ecster-nimi on muodostunut sanoista Economy ja hipster, eli vahvasti tässä päivässä elävä, talousasioista kiinnostunut.

Laskun maksaminen

  • Onko viitenumeroni aina sama?

    Viitenumero säilyy joka laskussa samana, vaikka summa vaihtuisi. Kun maksat laskua omasta verkkopankistasi, käytäthän maksaessa aina viitenumeroa. Jos merkitset myös viesti-kenttään tietoa, viite ei välity maksun saajalle ja tämän vuoksi suorituksesi kirjautuu tilillesi hitaammin.

  • Voinko maksaa kuukausierää suuremman summan?

    Kyllä. Voit maksaa laskutettua kuukausierää suuremman summan tai koko velan ilman että tästä aiheutuu ylimääräisiä kuluja. Laskutetun kuukausierän ylittävä osa lyhentää velkapääomaa, mutta ei vapauta tulevien kuukausierien suorittamisesta. Jos haluat maksaa koko velkasaldon pois, saat summan soittamalla asiakaspalveluun.

  • Laskuni ei ole tullut perille. Mitä teen?

    Vaikka lasku ei olisi saapunut perille, tulee kuukausierä silti maksaa. Laskun tili- ja viitenumero pysyvät aina samana, joten voit maksaa suorituksen aiemman laskun tiedoilla. Summan ja maksutiedot voit myös tarkistaa asiakaspalvelustamme. Voit tilata laskusi myös e-laskuna, jolloin saat sen kätevästi omaan verkkopankkiisi.

    Huolehdithan siitä, että meillä on ajankohtaiset yhteystietosi. Otathan yhteyttä asiakaspalveluun, jos yhteystietosi muuttuvat. Väestörekisteriin ilmoittaminen ei pelkästään riitä.

  • Olen saanut maksuhuomautuksen, tuleeko siitä maksuhäiriömerkintä?

    Yksittäisestä maksuhuomautuksesta ei vielä aiheudu maksuhäiriömerkintää. Mikäli huomautuksia tulee useita peräkkäisinä kuukausina, voi se johtaa luoton irtisanomiseen ja perintään siirtymiseen. Yksittäisetkin huomautukset voivat jatkossa rajoittaa luoton käyttöä ja estää esimerkiksi kortin uusiutumisen.

  • Mikä on kuukausimaksu?

    Luotosta peritään kuukausimaksu, joka on 0,01 prosenttia per päivä luottosopimuksen mukaisesta luottorajasta, kuitenkin enintään
    150 euroa vuodessa ja enintään 12,50 euroa kuukaudessa.

    Esimerkki: kuukausimaksu 2000 euron luottorajasta on 6,08 euroa.

    Tilin ja kortin normaalista käytöstä ei peritä muita kuluja kuin kuukausimaksu ja mahdollinen korko. Esimerkiksi käteisnosto automaatista ja ostot muussa valuutassa kuin euroissa eivät aiheuta lisäkuluja. Käteisnostossa korko laskutetaan eräpäivästä.

    Jos luottoraja tuntuu isolta käyttötarpeeseen verrattuna, sitä voi pienentää, jolloin myös kuukausimaksu laskee.

  • Miten voi muuttaa paperilaskun sähköiseksi laskuksi?

    Voit tilata oman pankkisi verkkopankista e-laskun valitsemalla laskuttajaksi Ecster ja tuotteeksi Ecster. E-laskuissa on aina myös erillinen linkki laskuttajan erittelyyn, josta näet kyseisen kuukauden tilitapahtumat.

    Jos haluat Ecster-laskun OmaPosti-palveluun, valitse se OmaPostin asetuksista kohdasta “Lähettäjävalinnat”.

Kortti ja tili

  • Miten otan uuden kortin käyttöön?

    Kun olet saanut kortin ja tunnusluvun, aktivoi kortti maksamalla sillä kaupan maksupäätteellä: syötä kortti kassalla maksupäätteeseen ja anna tunnusluku. Tämän jälkeen voit käyttää lähimaksua ja maksaa kortilla myös verkkokaupoissa.

  • Missä voin käyttää Ecster-korttia?

    Ecster-kortti käy maksamiseen ja automaattinostoihin kaikkialla maailmassa. Ecster-korttisi on Mastercard-luottokortti ja se toimii kaikissa paikoissa, missä muutkin Mastercard-kortit.

  • Mistä näen tilin saldon ja tilitapahtumat?

    Tilitapahtumia pääset seuraamaan kirjautumalla pankkitunnuksillasi nettipalveluun. Lataa myös maksuton Ecster-mobiilisovellus ja saat tapahtumatiedot kätevästi puhelimeesi.

    Nettipalvelussa ja mobiilisovelluksessa voit seurata helposti missä ja milloin olet tehnyt ostoksia. Näet myös luottotilin saldon ja millainen lasku sinulle on seuraavaksi tulossa. Lue lisää palvelusta

  • Tunnuslukuni lukkiutui, mitä teen?

    Kortti lukkiutuu, kun tunnusluku eli PIN-koodi näppäillään väärin useita kertoja maksupäätteellä. Voit avata maksupäätteellä lukitin kortin automaatilla.

    Jos näppäilet kortin tunnusluvun kolme kertaa väärin automaatilla, kortti menee kokonaan lukkoon ja silloin pitää sinun tilata uusi kortti ja tunnusluku.

  • Miksi korttini ei toimi verkkokaupassa?

    Oletko aktivoinut korttisi maksamalla sillä kaupan maksupäätteellä? 

    Oletko ladannut ja aktivoinut Ecster Secure ID -mobiilisovelluksen verkkomaksujen vahvistamista varten? 

    Onko matkapuhelinnumerosi tiedossamme? Käytämme toukokuuhun 2022 asti nettiostojen yhteydessä myös Mastercardin SecureCode-palvelua, jossa nettiostosten maksamisen yhteydessä voidaan pyytää oston vahvistamista kertakäyttöisellä salasanalla. Tämä salasana toimitetaan matkapuhelimeesi. Jos numero ei ole tiedossamme, emme pysty toimittamaan sinulle ostossa tarvittavaa salasanaa. 

  • Mitä tarkoittaa kortin käyttökielto?

    Mikäli luottotiliä ei ole hoidettu sopimusehtojen mukaisesti (tilillä ylitys tai maksut myöhässä), on tili käyttökiellossa. Jos käyttökiellossa olevaa tiliä käytetään, kortti voidaan takavarikoida ja siitä aiheutuva 150 euron kulu veloitetaan tilinhaltijalta.

  • Voinko siirtää käteistä pankkitilille?

    Kyllä, voit tilinoston kautta siirtää rahaa luottotililtä pankkitilille. Tilinostoa voit hakea joko soittamalla asiakaspalveluumme tai lähettämällä meille viestin nettipalvelun kautta. Ilmoita viestissä tilinumerosi IBAN-muodossa ja toivomasi summa. Huomioithan, että tilisi tulee olla hyvin hoidettu ja että tehdessäsi tilinostoa puhelimitse, sinun tulee tunnistautua verkkopankkitunnuksillasi.

  • Voinko korottaa luottorajaa?

    Kyllä. Kun tili on ollut käytössä vähintään puoli vuotta ja hoidettu sopimusehtojen mukaisesti, voit hakea luottorajan korotusta. 

  • Miten lopetan luottotilini?

    Jos haluat lopettaa luottotilisi, ilmoita siitä meille jollakin alla luetelluista tavoista:

      • Nettipalvelumme kautta voit lopettaa tilisi. Palvelua pääset käyttämään omien pankkitunnusten avulla. Kirjaudu nettipalveluun
      • Soittamalla asiakaspalveluumme 010 444 2600 (pvm/mpm).
      • Postitse: osoitteella Ecster AB, sivuliiketoiminta Suomessa, Asiakaspalvelu, PL 537, 00101 Helsinki. Laita viestiisi pyyntö luottotilisi lopettamisesta ja sen lisäksi nimesi ja kotiosoitteesi.


    Jos sinulla on useampia tilejä ja haluat lopettaa vain jonkin/joitakin niistä, laita myös lopetettavaksi toivottujen tilien numerot.

    HUOM! Pelkkä kortin tuhoaminen ei lopeta tiliäsi. Jotta voimme lopettaa tilisi, meidän täytyy saada sinulta tieto halustasi lopettaa luottotili. Kun olet lopettanut tilisi, hävitä korttisi leikkaamalla se kahtia niin että siru ja magneettiraita tuhoutuvat.

  • Minulla on Aktiiviraha-kortti. Milloin saan uuden Ecster-kortin?

    Aktiiviraha-kortilla voit maksaa ostoksesi jatkossakin. Saat uuden Ecster-kortin, kun Aktiiviraha-kortin voimassaoloaika päättyy. Jos kuitenkin haluat jo aikaisemmin uuden Ecster-kortin jo nyt, voit tilata sen asiakaspalvelustamme. Veloitamme kortin tilauksesta hinnaston mukaisesti.

  • Miksi sähköpostiosoite kannattaa päivittää?

    Kun yhteystiedoissasi on sähköpostiosoite, varmistat että saat tietoa ajankohtaisista asioista ensimmäisten joukossa. Voit päivittää uuden sähköpostiosoitteen tai korjata vanhaa sähköpostiosoitetta nettipalvelussa. Kirjaudu palveluun pankkitunnuksillasi, valitse yläpalkista Omat tiedot, lisää uusi sähköpostiosoite ja paina Tallenna.

  • Mihin Finnair Plus-palkintopisteitä voi käyttää?

    Finnair Plus -sivuilta löydät laajan valikoiman tuotteita ja palveluita, joita voit hankkia keräämilläsi palkintopisteillä tai pisteiden ja rahan yhdistelmällä. Esimerkiksi lentolippuja, hotelli- ja ravintolalahjakortteja, viihdepalveluja, sisustustuotteita, elektroniikkaa ja kodintekstiilejä. Maksuttoman Epassi-sovelluksen kautta Finnair Plus -palkintopisteillä voit hankkia urheilun, kulttuurin, hyvinvoinnin ja ravintoloiden palveluita ympäri Suomen. Palkintopisteillä voit myös tukea tärkeää työtä tekeviä yhteisöjä lahjoittamalla pisteitä hyväntekeväisyyskohteisiin.

  • Miksi en ole saanut Finnair Plus -palkintopisteitä?

    Olethan ilmoittanut meille Finnair Plus -jäsennumerosi? Palkintopisteet alkavat kertyä Ecster-, Aktiiviraha-, Power- ja Ecster Gigantti -kortilla maksetuista ostoksista, kun olet ilmoittanut meille jäsennumerosi. Jäsennumeron voit ilmoittaa nettipalvelussa tai Ecster-mobiilisovelluksessa. Huomioi, että pisteet kertyvät vain korttiostoksista, ei kortittomasta luotosta tai kuukausimaksusta.

    Oletko maksanut laskusi ajallaan? Pisteiden maksuhetkellä luottotilin tulee olla ajan tasalla eli kaikki erääntyneet laskut tulee olla maksettuina eräpäivään mennessä.

    Onhan asiakkuutesi edelleen voimassa ja tilisi avoinna? Palkintopisteiden maksaminen edellyttää, että et ole lopettanut luottotiliäsi ja asiakkuuttasi Ecsterillä.

  • Mihin asti voin saada Finnair Plus -pisteitä?

    Ecsterin ja Finnair Plus -kanta-asiakasohjelman yhteistyö päättyy 31.3.2023. Voit kerryttää Finnair Plus -palkintopisteitä Ecster-, Aktiiviraha-, Power- ja Ecster Gigantti -kortilla maksamistasi ostoksista normaalisti maaliskuun loppuun asti, jos olet ilmoittanut Finnair Plus -jäsennumerosi meille viimeistään 31.1.  Kertyneet pisteet maksetaan Finnair Plus -jäsentilillesi huhtikuun aikana.

  • Miten verkkomaksamisen turvallisuus on varmistettu?

    Ecster Secure ID -mobiilisovellus varmistaa verkkomaksamisen turvallisuuden. Voit ladata sen omasta sovelluskaupastasi ja aktivoida valmiiksi verkko-ostoksia varten. Sovelluksen aktivointi vaatii vahvaa tunnistautumista: aktivointitunnukset saat kirjautumalla omilla pankkitunnuksilla Ecsterin nettipalveluun. Kun maksat verkossa Ecster-, Aktiiviraha-, Power- tai Ecster Gigantti -kortillasi, saat maksutapahtuman yhteydessä pyynnön vahvistaa maksu Ecster Secure ID -sovelluksessa. Vahvistamista odottava maksutapahtuma näkyy sovelluksessa ja voit hyväksyä tai hylätä sen. Vahvistamisen jälkeen siirryt takaisin verkkokauppaan.

  • Miten otan Ecster Secure ID -tunnistussovelluksen käyttöön?

    Lataa mobiilisovellus omasta sovelluskaupastasi. Löydät sen nimellä Ecster Secure ID – FI. Kun avaat sovelluksen, se opastaa sinua askel askeleelta käyttöönotossa. Kirjaudu ensin pankkitunnuksillasi Ecsterin nettipalveluun, josta saat aktivointitunnukset. Syötä saamasi aktivointiavain ja tekstiviestinä tuleva aktivointikoodi Ecster Secure ID -sovellukseen. Valitse vielä oma salasana, jolla käytät sovellusta jatkossa ja tämän jälkeen sovellus on valmiina käyttöön.

  • Miten Ecster Secure ID -tunnistussovellus toimii?

    Kun maksat verkossa Ecster-, Aktiiviraha-, Power- tai Ecster Gigantti -kortillasi, saat maksutapahtuman yhteydessä pyynnön vahvistaa maksu Ecster Secure ID -mobiilisovelluksessa. Jos sinulla ei vielä ole sovellusta, lataa se omasta sovelluskaupastasi ja aktivoi se ohjeiden mukaan. Vahvistamista odottava maksutapahtuma näkyy sovelluksessa ja voit hyväksyä tai hylätä sen. Vahvistamisen jälkeen siirryt takaisin verkkokauppaan.

  • Miten saan maksuaikaa ostoksilleni?

    Kun maksat ostokset Ecster-, Aktiiviraha-, Power- tai Ecster Gigantti -kortillasi, saat aina noin 30 päivää korotonta maksuaikaa. Monet liikkeet tarjoavat lisäksi maksuaikatarjouksia eli edullista, pidempää maksuaikaa ostoksillesi, kun haet ostoksiin Ecster-rahoitusta tai kun sinulla jo on Ecsterin myöntämä luottokortti. Sinulla voi olla käytössä useita eri maksuaikaetuja samaan aikaan. Saat kaikista ostoista yhden yhteisen laskun.

    Yhteistyökumppaneitamme löytyy monilta toimialoilta ympäri Suomen. Ajankohtaisista maksuaikaeduista saat tietoa myyjältä.

Kortin turvallinen käyttö