Säker användning av kortet
Sex gyllene råd för säker kortbetalning:
1. Hantera och förvara kortet omsorgsfullt.
2. Skydda alltid PIN-koden när du betalar med kort.
3. Ge inte din PIN-kod till någon.
4. Spara numret till spärrtjänsten i din telefon.
5. Kontrollera regelbundet att du har kortet i behåll.
6. Bli inte lurad. Om något verkar vara för bra för att vara sant så är det säkert det
Allmänt om säkerheten
Kortbetalning är säkert när du ser till att kortet finns i behåll och inte ger din personliga PIN-kod till någon annan. Lär dig kortets PIN-kod utantill. Skriv aldrig PIN-koden på kortet eller spara det i din plånbok eller så att det kan kopplas till kortet.
Om du har glömt din PIN-kod måste kortet förnyas. Du kan beställa ett nytt kort via vår kundtjänst. Du får ditt nya kort samt en ny PIN-kod så fort som möjligt. En avgift debiteras för det nya kortet i enlighet med vår prislista.
Allmänna anvisningar:
Spara spärrtjänstens nummer (tfn 020 333) på din telefon. Observera att du måste kunna berätta vilket eller vilka kort som försvunnit när du ringer. Spärrtjänsten spärrar inte automatiskt alla dina kort.
-
- Kontrollera köpesumman innan du betalar med kortet.
- Se till att du får tillbaka ditt eget kort och ett kvitto över inköpet efter att du betalat.
- Ifall du märker debiteringar på kontoutdraget eller fakturan som du inte känner igen ska du kontakta din bank.
- Skriv ditt namn i underskriftsfältet bak på kortet; butiken har rätt att inte ta emot ett kort utan underskrift.
- Förbered dig på att styrka din identitet när du betalar med kortet. Det är till din egen fördel.
- Försäkra regelbundet att du har kortet i behåll.
- Överlämna aldrig ditt kort till en annan person, inte ens till en familjemedlem. Kortet och PIN-koden är alltid personliga.
- Håll hela tiden reda på kortet. Lämna inte kortet i bilen, på restaurangbordet, på en synlig plats i arbets- eller hotellrummet eller på någon annan oövervakad plats.
Fundera över om du behöver alla dina kort varje dag. Spara de kort som du inte använder hela tiden på en säker plats. Spara inte kortets PIN-kod på samma plats tillsammans med kortet, inte ens hemma.
Se upp för ficktjuvar. Var särskilt uppmärksam när du rör dig i stora folkmassor. Förvara inte kortet i bakfickan eller på andra ställen där tjuvar lätt kan få tag i det.
Kortreklamationer
Du har rätt att reklamera en korttransaktion om du inte själv gjort eller befullmäktigat inköpet, om du inte har fått den vara eller tjänst som du beställt eller om varan du beställt inte motsvarar beskrivningen. Du kan även reklamera direkt till oss, om en resa du betalat med kortet avbokats på grund av att researrangören eller flygbolaget gått i konkurs.