Reklamation av korttransaktioner
Du har rätt att reklamera en korttransaktion om du inte själv gjort eller befullmäktigat inköpet, om du inte har fått den vara eller tjänst som du beställt eller om varan som du har beställt inte motsvarar beskrivningen. Du kan även reklamera direkt till oss, om en resa du betalat med kortet har avbokats på grund av researrangörens eller flygbolagets konkurs.
Allmänna anvisningar
Gör alltid reklamationen utan dröjsmål om du inte kan reda ut ärendet med försäljaren inom en rimlig tid. Om reklamationen fördröjs kan det påverka din möjlighet att få ersättning för korttransaktionen.
Reklamationsblanketten finns här.Om du inte kan skriva ut blanketten, kontakta kundtjänsten så kan vi skicka en blankett åt dig per post.
Fyll i rättelsebegäran omsorgsfullt och bifoga nödvändiga uppgifter. Kortinnehavaren ska underteckna rättelsebegäran. Kom ihåg att man inte kan ha för mycket information i ett reklamationsfall. Bristfälliga reklamationer kan vi inte behandla.
Du kan skanna en undertecknad blankett och skicka den per e-post till adressen petokset@ecster.fi. Du kan även skicka rättelsebegäran per post till adressen:
Ecster
Reklamationer
PB 537
00101 Helsingfors
Om du behöver hjälp eller anvisningar för att fylla i reklamationen, kontakta vår kundtjänst, tfn 010 444 2600 mån–fre kl. 9–21, lör kl. 10–18 och sön kl. 12–18.
Vi meddelar att reklamationen har anlänt antingen per e-post eller brev. Om du inte får en bekräftelse inom två veckor efter att du skickat reklamationen ska du kontakta vår kundtjänst.
En vara eller tjänst som inte anlänt eller en bristfällig vara
Vanliga fel som inträffar vid nätköp är till exempel att fel vara eller tjänst levereras eller inte levereras alls, eller att varan är sönder eller skadad.
Om det blir problem med varan eller leveransen, kontakta alltid först butiken där du gjorde beställningen. Det rekommenderas att du kontaktar tjänsteleverantören per e-post, så att du har skriftligt bevis över diskussionen.
Om varan inte anlänt en månad efter beställning eller inom utlovat leveransdatum, kan du reklamera transaktionen till oss.
Evenemangbiljetter
Om du har köpt biljetter till ett evenemang, ska försäljaren ges chansen att leverera biljetterna före den dag då evenemanget äger rum. Om du inte får biljetterna kan du reklamera transaktionen omedelbart dagen efter transaktionen. Tänk på att det finns olika slags biljettförsäljare på nätet: biljettlangare köper stora mängder biljetter av lagliga försäljare för att sedan sälja dem vidare med stor vinst. Du har inte rätt att reklamera biljetter som sålts till överpris om de levereras till dig och de ger dig inträde till evenemanget. Försäkra alltid det slutliga priset innan du ger tjänsteleverantören dina kortuppgifter. Ifall priset och villkoren inte presenterats tydligt eller om du inte förstår dem, ska du inte överlåta dina kortuppgifter.
Konkurser
Om din resa annulleras helt eller delvis på grund av att researrangören eller flygbolaget gått i konkurs, har du rätt att reklamera den del av resan som inte använts. Vi kan tyvärr inte ersätta till exempel kostnaden för ett nytt returflyg eller oanvända evenemangbiljetter. Om du orsakats extra kostnader på grund av konkurs, kan du kontakta bolaget som beviljat din reseförsäkring eller framföra ditt krav till konkursboet.
Felaktiga debiteringar
Om du upptäcker debiteringar som är helt okända för dig på din faktura, spärra kortet omedelbart genom att ringa antingen till vår kundtjänst tfn 010 444 2600 eller till spärrtjänsten tfn 020 333. Försäkra att ingen familjemedlem eller närstående har använt kortet utan din kännedom. Reklamera transaktionerna omedelbart.
Stulet kort
Om ditt försvunna kort missbrukas ska du göra en brottsanmälan till närmaste polisstation. Om ditt kort blir stulet utomlands kan du göra en brottsanmälan i det landet, men du ska även göra en brottsanmälan i Finland. Spärra kortet omedelbart om du inte redan har gjort det. Ditt ansvar för missbruk av kortet upphör när du ringer till spärrtjänsten tfn 020 333. Observera att du måste kunna berätta vilket eller vilka kort som försvunnit när du ringer. Spärrtjänsten spärrar inte automatiskt alla dina kort. Om dina identitetshandlingar har blivit stulna, rekommenderar vi att du gör ett frivilligt kreditförbud på adresserna www.asiakastieto.fi och www.bisnode.fi.
Se även anvisningarna för hur du använder kortet på ett tryggt sätt
Kortreklamation
Ecster
Reklamationer
PB 537, 00101 Helsingfors
petokset@ecster.fi
Anvisningar gällande coronasituationen
Undantagssituationen som orsakats av coronaviruset har förändrat allas vardag.
Här har vi samlat en del praktiska tips åt dig.