Siirry sisältöön

Vältä nettihuijaukset – näin ostat turvallisesti verkossa

Verkko-ostaminen on helppoa, nopeaa ja myös turvallista, kun ostat vain luotetuilta sivustoilta ja tarkistat, minne olet antamassa maksukorttisi tiedot. Lue, miten vältät tyypillisimmät huijausyritykset ja estät korttitietojesi joutumisen vääriin käsiin.

Verkko-ostamisen suosio on kasvanut viime vuosina valtavasti eikä kasvulle näy loppua. Verkkokaupoissa liikkuu yhä enemmän rahaa, mikä houkuttelee valitettavasti ympärilleen myös epärehellisiä yrittäjiä. Nettiostamisen sudenkuopat voit kuitenkin hyvin välttää, kun olet riittävän tarkkana ostoksilla.

Tee ostoksia ennestään tutuissa tai yleisesti hyvämaineisissa ja luotettavissa verkkokaupoissa. Tarkista myös aina, että verkkokaupassa on käytössä salattu yhteys, joka suojaa internet-yhteyden sinun tietokoneesi ja kauppiaan välillä. Salatun SSL-yhteyden tunnistat internet-osoitteesta, joka on muotoa https://.

 

id-skydd-hero-tablet.jpg

 


Liian hyvä tarjous ollakseen totta

 

Muista fiksun ostajan paras nyrkkisääntö: jos tarjous on liian hyvä ollakseen totta, se on luultavasti huijaus. Kalliita merkkituotteita saa tuskin koskaan, edes internetistä, muutamalla kympillä.

Miten voit varmistua, että teet ostoksia luotettavalta myyjältä?

  • Tarkista myyjän sivun osoite. Huijaussivustoille päädytään usein hakukoneilla, joiden hakutuloksissa sivusto saattaa vaikuttaa aidolta. Sivun osoite voi kuitenkin paljastaa, onko kyseessä aito kauppias: jos osoite ei viittaa millään tavoin tuotteen valmistajaan tai lailliseen jälleenmyyjään, ei myyjä toimita aitoja tuotteita.
  • Kiinnitä huomiota myös sivujen kieliasuun: jos teksti vaikuttaa kömpelöltä tai sanavalinnat oudoilta, kyseessä voi olla huijaussivu.

Varo tilausansaa

 

Varo myös niin sanottua ”tilausansaa”, jossa ostaja sitoutuu tietämättään tuotteen tai palvelun jatkuvaan tilaukseen. Tilausansa viritetään houkuttelemalla ostaja tarttumaan hyvään tarjoukseen: ostaja voi saada käsityksen, että kyseessä on kertatilaus tai kokeilujakso ilman sitoutumista, mutta myyjä jatkaa tuotteen lähettämistä ja kortin veloittamista myös kokeilutarjouksen jälkeen. Laihdutuspillerit, nuorentavat voiteet, ravintolisät ja vitamiinit ovat tyypillisiä tuotteita, joilla asiakas houkutellaan astumaan tilausansaan.

Tilauksesta voi olla vaikea päästä eroon ja siksi ennakointi on paras keino välttää tilausansat.

  • Lue tilaus- ja toimitusehdot huolellisesti ennen tilauksen lähettämistä. Tämä on syytä tehdä erityisesti silloin, kun tarjous kuulostaa uskomattoman hyvältä.
  • Mainoksessa kerrottu tarjous voi olla erilainen kuin mitä varsinaisen tilauksen ehdoissa lukee. Rastittamalla tilausehdot annat suostumuksesi kaikkeen ehdoissa olevaan, myös mahdolliseen jatkuvaan veloitukseen.
  • Älä tee tilausta, jos ehdot tuntuvat epäselviltä tai jos niistä puuttuu tietoa esimerkiksi kuluista, maksuista, miten ja mihin tilaus peruutetaan ja aiheutuuko siitä jotain kuluja.

Jos vahinko on jo tapahtunut ja haluat lakkauttaa tilauksen, ole ensin yhteydessä myyjään. Tilausansa-huijauksissa myyjään voi olla vaikeaa saada yhteyttä ja tilauksen peruutuksessa viivytellään.

  • Jos et löydä myyjän yhteystietoja, katso oletko saanut sähköpostiisi tilausvahvistuksen. Vastaa kyseiseen viestiin ja kerro haluavasi peruuttaa tilauksen.
  • Jos tilaus edelleenkin jatkuu, saat sen katkaistua uusimalla maksukorttisi, joka on yhdistetty tilaukseen.

 

Paketti tulossa vai postimaksuhuijaus ovella?

 

Oletko tilannut jotain nettikaupasta ja nyt odotat kuumeisesti paketin saapumista? Puhelimeesi kilahtaa viesti: pakettisi toimitetaan, kun olet maksanut vielä muutaman euron postimaksun. Maksun voi suorittaa kortilla klikkaamalla seuraavaa linkkiä.

Varo! Kyseessä saattaa olla huijaus, jolla sinulta saadaan kalasteltua korttisi tiedot ja veloitettua aiheettomia tapahtumia, joilla ei ole mitään tekemistä postimaksun kanssa.

Varmista ainakin seuraavat asiat ennen kuin lähdet maksamaan:

  • Puuttuiko tilauksesta oikeasti postimaksu tai osa siitä? Normaalisti verkkokaupat veloittavat mahdolliset postimaksut tilauksen yhteydessä. Asian voi tarkastaa tilausvahvistuksesta tai olemalla suoraan yhteydessä myyjään.
  • Mille sivulle linkki vie? Puhutaanko enää postimaksusta mitään vai onko kyseessä jokin muu tarjous.
  • Lue kaikki tiedot tarkasti! Jos kyseessä on mikään muu palvelu kuin aiheellisen postimaksun maksaminen, älä luovuta korttinumeroasi.
  • Googlaa kokemuksia ja yrityksen nimi. Yleensä huijaussivuista löytyy paljon palautetta ja varoituksia.

 

Saako korttinumeron antaa sähköpostissa tai puhelimessa?

 

Korttinumeroa ja voimassaoloaikaa saatetaan joskus pyytää puhelimessa esim. matkan tai hotellivarauksen yhteydessä. Jos koet kysyvän tahon luotettavaksi eli olet aloittanut esimerkiksi matkavarauksen tekemisen itse, voit kertoa puhelimessa korttinumeron ja voimassaoloajan. Jos taas et ole ollut tekemässä varausta ja saat puhelun, jossa sinulle tarjotaan uskomattoman hyvää tarjousta, älä luovuta tietoja. Epävarmoissa tapauksissa voit olla yhteydessä maksukorttisi asiakaspalveluun.

Sähköpostitse ei tule luovuttaa mitään korttitietoja. Älä myöskään anna kortin tunnuslukua missään tapauksessa kenellekään.

 

Jouduitko nettihuijauksen uhriksi?

 

Menitkö huijareiden ansaan? Jos olet luovuttanut korttisi tiedot, on tärkeää toimia nopeasti. Sulje kortti välittömästi soittamalla 24/7 palvelevaan sulkupalvelun numeroon +358 20 333. Tarkasta tuleva korttilaskusi erityisen tarkasti ja ota tarvittaessa yhteyttä maksukorttisi asiakaspalveluun.

Lue toimintaohjeet tilanteisiin, kun Ecster-korttiasi on käytetty väärin